اسلامی: بیش از ۶۵ محصول رادیودارویی در سطح کشور تولید می‌کنیم-راهبرد معاصر

اسلامی: بیش از ۶۵ محصول رادیودارویی در سطح کشور تولید می‌کنیم

رئیس سازمان انرژی اتمی، گفت: در بخش سلامت بیش از ۶۵ محصول رادیودارویی در سطح کشور تولید می‌کنیم و سعی بر گسترش بازار در منطقه داریم.
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۶ - ۰۳ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 23
کد خبر: ۲۴۶۶۵۳

به گزارش راهبرد معاصر، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در نشست مشترک خبری با سخنگوی دولت و معاون حقوقی رئیس‌جمهور به بیان مهم‌ترین دستاوردهای سازمان انرژی اتمی در سه سال دولت سیزدهم پرداخت. 


وی ضمن گرامیداشت یاد رئیس‌جمهور شهید و قدردانی از اهتمام ایشان به علم و فناوری گفت: اگر پیشرفت و دستاوردی است رکن آن مطالبه‌گری آیت‌الله رئیسی بود. 
رئیس سازمان انرژی اتمی، تأکید کرد:  وجه تمایز سازمان انرژی اتمی این است که خود هم محقق علم و هم مصرف‌کننده و هم مطالبه‌گر است. چرخه نوآوری که تبدیل ایده به محصول است در سازمان به دست محققان آن محقق می‌شود.


اسلامی اضافه کرد: رئیس‌جمهور بر الگو شدن روند سازمان انرژی اتمی در سایر بخش‌ها تأکید داشتند. در فرایند تبدیل علم به صنعت در دولت سیزدهم و در راستای سند تحول گام‌هایی برداشته شد که ارائه سند جامع راهبری از سوی سازمان انرژی اتمی مهم‌ترین آن بود که در ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ رونمایی، ابلاغ و در دستور کار قرار گرفت. 


رئیس سازمان انرژی اتمی از ثبت ۳۰۰ دستاورد  دو سال گذشته خبر داد و گفت:  اولین گام ما این بود که سند جامع راهبردی را برای اینکه نسبتش را با آینده روشن کند تهیه کنیم و در ۱۴۰۱ توسط رئیس‌جمهور رونمایی شد و در پرتو این ریل‌گذاری در ۲ سالانه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بیش از ۳۰۰ دستاورد دانشی را ثبت کردیم یعنی هر یک و نیم روز یک دستاورد ثبت شده است و رویکرد برنامه‌محور و نتیجه‌گرا که حاصل سیاست جدید بود تحولاتی ایجاد کرد که از فرایند تحقیقاتی بودن عبور کردیم به سمت صنعتی شدن و حرکتمان را برای تحقق اهداف سند راهبردی محکم کردیم.


اسلامی ادامه داد: تلاش کردیم، فناوری هسته‌ای تأثیرات خود را در زندگی مردم نشان می‌دهد در ۲ محور انرژی و غیر انرژی، نشان دهد، توضیح داد: رسیدن به ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای از مهم‌ترین اهداف در محور انرژی است. 


وی تصریح کرد: برای تحقق این برنامه در مناطق ساحلی شرکت‌هایی تأسیس و مطالعات تفصیلی و عملیات پیش‌نیاز  آغاز شده و پروژه‌های اجرایی هم شروع شده و در ۱۴۰۰ ما ۳۰۰ نفر نیروی انسانی در این پروژه‌ها داشتیم الان بیش از پنج هزار نفر فعال هستند؛ از این رو این یک اتفاق بزرگ است که قابلیت صنعتی خودمان را به کار گرفتیم.


رئیس سازمان انرژی اتمی، اضافه کرد: کشوری را هسته‌ای می‌دانند که سوخت و راکتور تحقیقاتی داشته باشد نه تبلیغاتی که برای بخش نظامی به راه می‌اندازند، در بخش غیرانرژی نیز پرتودهی را در دستور کار قرار دادیم.


اسلامی افزود: ما اراده کردیم کل سامانه‌های مولد پرتو در هر سه نوع آن توسط شرکت‌های دانش‌بنیان احداث شده است. در ساخت این شبکه‌ها مشارکت بخش خصوصی جدی و قابل‌توجه است. در سه ماه اول سال سه وبگاه را افتتاح کردیم و تا شهریور به هشت سامانه می‌رسد که با اینها هدف افزایش ماندگاری محصولات کشور را در بخش‌های مختلف داریم.


وی همچنین در تشریح اقدامات این سازمان در حوزه دارو و درمان، گفت: در بخش سلامت بیش از ۶۵ محصول رادیودارویی در سطح کشور تولید می کنیم و سعی بر گسترش بازار در منطقه داریم.


رئیس سازمان انرژی اتمی تأکید کرد: امروز بیش از ۲۰ محصول رادیودارو در گام تحقیقاتی داریم که قابل‌توجه است و ۲۲۰ مرکز پزشکی را پشتیبانی‌ می‌کنیم، درحالی‌که در ۱۴۰۰، این مراکز ۱۹۰ مرکز بودند.


اسلامی ادامه داد: ما مرکز تولید و توسعه رادیودارو را در دست اقدام داریم که ظرفیت جدیدی ایجاد می‌کند و امیدوار بودیم با حضور رئیس‌جمهور شهید آن را افتتاح کنیم به‌هرحال ان‌شاءالله این کار صورت می‌گیرد که ظرفیت ما را از پنج تا هفت‌برابر در تولید رادیو دارو ارتقا می‌دهد.


وی افزود: در بخش پلاسمای سرد هم برای بیماران خاص از جمله دیابت کاربرد دارو در درمان زخم بسیار مؤثر است و آمادگی داریم تا پنجاه درمانگاه زخم در کشور ایجاد کنیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در سم‌زدایی از افلاتوکسین در رابطه با پسته این پلاسما تراپی کمک کرده است و در ابزار دقیق هسته‌ای هم تعداد زیادی از مجتمع‌های صنعتی داشتیم که دراین‌رابطه مشکل داشتند، گفت: امروز کلیه این سامانه‌ها طراحی و ساخته شده است.


اسلامی  تأکید کرد:شرکت‌های سازمان انرژی اتمی مقام اول بهره‌برداری را کسب کرده‌اند و این موفقیت بزرگی بوده و شرکت‌هایی که به نوعی ورشکسته تلقی می‌شدند در صدر بهره‌وری قرار گرفتند.


اسلامی با اشاره به افتتاح تجهیزات پرتودهی، گفت: ما ظرفیت متناسب با حجم تولید در کشور را در این بخش ایجاد می‌کنیم با کمک بخش خصوصی. آن بخشی که ریسک دارد را ما به بخش خصوصی کمک می‌کنیم.


وی اضافه کرد: در استان خراسان رضوی که از قطب‌های کشاورزی است جا دارد از این سامانه‌ها بیشتر نصب شود. پرتودهی باعث می‌شود آثار سموم از محصول حذف شود و عمر محصول افزایش می‌یابد.


رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد:‌ در محصولات کشاورزی مثل سیب‌زمینی و حبوبات این دستگاه‌ها مؤثر هستند و این از ضایعات بیشتر در بخش تولید محصولات کشاورزی جلوگیری می‌کند.


اسلامی با تأکید بر اینکه در دنیا، حدود ۵۰ سال است این کار انجام می‌شود ما هم داشتیم، اما باید گسترش پیدا می‌کرد و این ملموس‌ترین نوع حضور انرژی اتمی در زندگی مردم است، اظهار کرد: در آینده در اردبیل هم سامانه را افتتاح می‌کنیم.


وی همچنین به گسترش رادیوداروها اشاره را با هدفی نو دنبال کردیم، گفت: در رادیوداروهای تشخیصی ضریب دقت را ارتقا دهیم و در درمانی اثرگذاری را ارتقا دهیم و این هدف تا حد زیادی محقق شده است.


رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۲، حجم پرتودهی محصولات که شامل محصولات یکبار مصرف پزشکی‌ می‌شود را سه برابر توسعه دادیم و این روند ادامه دارد و شرکت‌هایی که علاقه دارند در این حوزه وارد شوند به آنها کمک می‌کنیم.


اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: در سریال «نون خ» با زبان طنز حضور و اثر انرژی هسته‌ای را به خانه‌های مردم بردیم و این یک زنجیره است که از نقطه شروع تا جایی که در اختیار مردم قرار گیرد را در سطوح مختلف دنبال می‌کنیم./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار